Most, hogy válság van mindenki fülét-farkát behúzva lapít, és várja, hogy vége legyen. A válallatok próbálnak nem kommunikálni, csöndben várni míg tovább gördül ez a zűrös időszak. Igenám, de mindenki ismeri a kommunikáció alapszabályát: Nem lehet nem kommunikálni!
Ez elsőre, tudom van akinek furcsán hangzik, viszont abban nincs semmi különös, ha hozzátesem, hogy az is kommunikációnak számít ha hallgatunk... ki ne ismertné a "Hallgatás beleegyezés.." szállóigét (vagy mondást).
Mindenesetre, ha baj van, és most nem csak a gazdasági vállságra gondolok, akkor jobb ha kialakítunk egy válságkommunikációs tervet, több eshetőségre is... így ha gond van, nem akkor kell pánikolni, hogy "ÚÚÚristen MOST MIT TEGYÜN????". Igen, szóval ezért kell előre tervzeni.
Milyen esetekre kell felkészülnünk?
- ►Kormányzati vizsgálata
- ►Ellentmondásos jogszabályok alkalmazása utáni hajcihő
- ►Feljelentés, faji megkülönböztetés, szexuális zaklatás esetén
- ►Termék visszahívása
- ►Súlyos testi sérülés a szervezeten belül vagy kívül
- ►Sztrájk
- ►Tüntetés
- ►Munkatársak közti fizikai bántalmazás
- ►Sikkalsztás
- ►Megvesztegetési ügy
- ►Másolás, plágium (know how vagy szellemi tulajdon)
- ►Vállalton belüli egészségügyi gond (ételmérgezés)
- ►Vezérigazgaó halála
- ►Vezetők botránya (ittas vezetés miatt letartóztatják)
- ►Természeti katasztrófa
- ►Árfolyam zuhanás
- ►Önkormányzati bezárások
- ►IT rendszer összeomlása, adatok elvesztése
- ►Tűz
- ►Robbanás
- ►Drámai leépítés
- ►Kémiai szivárgás
- ►Sugárzás szivárgás (adott területeken)
- ►Fő konkurens válsága, tevékenysége, ellenlépése
- ►Kibukott hazugság
- ►Hamisan vádolás
- ►Létesítmény bezárás
- ►Szövetséges sérelme (általunk okozva)
Most felsorolnám nektek a krízis kommunikáció tervének néhány előkészületi dogmáját (ezek Don Crowther által lefektetett szabályok):
- ►Listát kell készíteni a válságkezelési team tagjairól
- ►Kulcsfontosságú menedzserek, szóvivők, egyéb elérhetőségek összeírása
- ►Tényszerű információk a vállalatról, tevékenységről, szolgáltatásról, ami gyorsan rendelkezésre áll ha szükséges
- ►Önéletrajzok menedzserekről, képek
- ►Másolatok a vállalat, részleg, termékek és szolgáltatások logóiról, sajtóközlemény és beszkennelt vezérigazgatói aláírás
- ►Előre leírt lehetséges kérdések-válaszok
- ►Adatbázis médiakapcsolatokról és elérhetőségeikről
És akkor az alapszabályok:
1. Válságban nem hallgatunk
2. Mindig őszintén, röviden de lényegre törően
3. Hangoljuk össze az információkat, ne legyen ellentmondás
4. A nyilatkozási rendet mindig be kell tartani (kinek van felhatalmazása, az nyilatkozik, a többieknek szigorú nyilatkozási tilalom)
Ha megteszi a cég a szükséges előkészületeket, elkészítéi a krízis terveket akkor ha véletlenül beüt valami, nem éri őket váratlanul, és versenyelőnyre tehetnek szert ha a versenytársakat megelőzve őszintén reagálnak a történtekre. A kapkodás sohasem vezet jóra, és egy rossz mondat vagy nyilatkozat örökre megbélyegezheti a céget.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.