Érzékelés és észlelés folyamata:
Ezek a folyamatok ugyanazon lelki tevékenységnek a két oldala. Amíg az érzékelés folyamán benyomásokat szerzünk a megismerés tárgyáról, addig az észlelés folyamán tárgyi egészeket fogunk fel. Az ingerek közötti viszony, az egész alak, több mint a részek összessége. A lelki működés egyszerű, de sajátos példája a dallam, ami több mint a hangok összessége. Ezzel a folyamattal az alaklélektan foglalkozik. Ez a két folyamat a megismerésben egyidejűleg van jelen, tudatunkban rendszerint összbenyomásokat tükrözünk, az egyes valóságmozzanatokat csak ezután emeljük ki az észleleti képből. Ezért nem látjuk külön a tárgyak színét és egyéb külső tulajdonságait. Ebben a folyamatban a marketingesek több érzékelési formát különböztetnek meg.
Az első a szelektív figyelem: becslések szerint az átlagember naponta több mint 1500 reklámmal vagy márkával is találkozhat. Képtelen mindenre odafigyelni, ezért a ingerek többsége kiszűrődik: ezt a folyamatot nevezzük szelektív figyelemnek. Ez azt jelenti, hogy a marketingnek mindent meg kell tennie annak érdekében, hogy a fogyasztók figyelmét meg tudja ragadni. Az igazi kihívást annak megfejtése jelenti, hogy milyen ingereket fognak az emberek észrevenni. Nagyobb valószínűséggel veszik észre azokat az ingereket, amelyek kapcsolatban állnak aktuális szükségletükkel (a jóllakott patkány esete). Azokra is jobban odafigyelnek, amelyekre alapból számítottak, vagy azokat, amelyek az ingerek átlagos nagyágától esősen eltérnek.
A szelektív torzítás: néha még az észrevett ingereket sem úgy érzékelik a vevők, ahogyan azt a küldő szeretné. A szelektív torzítás arra való hajlam, hogy az információkat oly módon értelmezzük, amely összhangban áll az előzetes nézeteinkkel. A fogyasztók gyakran hajlamosak az információ eltorzítására, hogy ne kerüljenek ellentmondásba korábbi márkákkal és termékekkel kapcsolatos meggyőződéseikkel. (Vak kóstoltatás során ugyanarra a termékre másképp reagál, ha tudja a márkáját már a próba előtt)
Elkezdem olvasni az elejétől... Következőhöz
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.